Algemene voorwaarden Puur Vitaal Bewust

 

Artikel 1: Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

·     Opdrachtnemer:

Puur Vitaal Bewust die deze algemene voorwaarden gebruikt voor het aanbieden van diensten op het gebied van (team)coaching, training, vitaliteitsadvies en aanverwante werkzaamheden.

·     Opdrachtgever:

De wederpartij van Opdrachtnemer, zijnde personen en/of organisaties die een dienst afnemen van Puur Vitaal Bewust.

·     Deelnemer:

De natuurlijke persoon die deelneemt aan (team)coaching, training, vitaliteitsadvies en aanverwante werkzaamheden.

·     Diensten:

Alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die voortvloeien uit, dan wel direct verband houden met de opdracht, een en ander in de ruimste zin des woords.

·     Overeenkomst:

Elke afspraak tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer tot het verlenen van Diensten door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever.

 

Artikel 2: Toepasselijkheid van deze voorwaarden

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, opdrachtbevestigingen en overeenkomsten waarbij door Opdrachtnemer Diensten worden aangeboden of

geleverd.

2. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op iedere Overeenkomst

waarbij voor de uitvoering door Opdrachtnemer derden worden betrokken.

3. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig, indien en voor zover zij

schriftelijk tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn overeengekomen.

4. Eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn niet van

toepassing, tenzij Opdrachtnemer deze uitdrukkelijk schriftelijk heeft aanvaard.

5. Indien een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd

mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van

toepassing. Opdrachtgever en Opdrachtnemer treden alsdan in overleg om een nieuwe

bepaling ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepaling overeen te komen, zoveel

mogelijk in overeenstemming met het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling.

6. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en

vervolgopdrachten van Opdrachtgever.

 

Artikel 3: Offertes en totstandkoming van de Overeenkomst

1. Alle door Opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend en zijn geldig gedurende 30

dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan een offerte gebonden indien

de aanvaarding hiervan door Opdrachtgever binnen de gestelde geldigheidsduur zonder

voorbehoud of wijziging aan Opdrachtnemer is bevestigd.

2. De prijzen in de offertes zijn exclusief BTW tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

3. De Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van de offerte door Opdrachtgever

als bedoeld in de laatste volzin van lid 1. Opdrachtgever en Opdrachtnemer hebben ook een

Overeenkomst gesloten indien Opdrachtnemer een tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer

gemaakte afspraak schriftelijk bevestigt en de Opdrachtgever de juistheid daarvan niet binnen

tien werkdagen of – als die termijn korter is – vóór aanvang van de werkzaamheden schriftelijk betwist.

 

Artikel 4: Uitvoering van de Overeenkomst

1. Iedere Overeenkomst leidt voor Opdrachtnemer tot een inspanningsverplichting waarbij

Opdrachtnemer gehouden is zijn verplichtingen na te komen naar beste kunnen, met de nodige zorgvuldigheid en het nodige vakmanschap.

2. In alle gevallen waarin Opdrachtnemer dat nuttig of noodzakelijk acht heeft zij het recht

om – in overleg met Opdrachtgever – bepaalde werkzaamheden te laten uitvoeren door derden

of zich te laten bijstaan door derden.

3. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer aangeeft

dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst deugdelijk, volledig en tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen.

4. Indien voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden door Opdrachtnemer een termijn

is overeengekomen, dan is dit geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders is

overeengekomen. Overschrijding van de overeengekomen termijn levert dan ook geen

toerekenbare tekortkoming van Opdrachtnemer op. Opdrachtgever kan om die reden de

Overeenkomst dan ook niet ontbinden en heeft geen recht op schadevergoeding.

Opdrachtgever kan bij overschrijding van de overeengekomen termijn wel een nieuwe,

redelijke, termijn stellen waarbinnen Opdrachtnemer de Overeenkomst dient uit te voeren,

Overschrijding van deze nieuwe termijn kan voor Opdrachtgever een grond opleveren voor

ontbinding van de Overeenkomst.

5. Wanneer Opdrachtnemer de opdracht krijgt om in samenwerking met een derde een

opdracht of een gedeelte daarvan te vervullen, zal Opdrachtgever in overleg met alle

betrokkenen vaststellen wat ieders taak is. Opdrachtnemer aanvaardt geen hoofdelijke

aansprakelijkheid, noch aansprakelijkheid voor de uitvoering van de taak en de daarbij

behorende werkzaamheden van de derde.

 

Artikel 5: Geheimhouding en Privacy

1. Opdrachtnemer is, behoudens de eventuele verplichting die de wet dan wel een daartoe

bevoegd overheidsorgaan op hem legt tot openbaarmaking van bepaalde gegevens, verplicht

tot geheimhouding tegenover derden van alle vertrouwelijke informatie die hij in het kader van de Overeenkomst van Opdrachtgever of uit andere bron heeft verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door Opdrachtgever is meegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat deze verplichting ook wordt opgelegd aan eventuele werknemers of derden die door hem bij een opdracht worden ingeschakeld.

2. Gesprekken, sessies en andere contacten die in welke vorm dan ook tussen

Opdrachtnemer en Deelnemer plaatsvinden, worden als strikt vertrouwelijk beschouwd.

Opdrachtnemer zal dan ook aan niemand, ook niet aan Opdrachtgever, enige mededeling doen

over de inhoud en het verloop van deze contacten tenzij de Deelnemer hiervoor uitdrukkelijk

toestemming heeft gegeven.

 

Artikel 6: Intellectuele eigendom

1. Opdrachtnemer is rechthebbende op de intellectuele eigendomsrechten met betrekking

tot de door haar – in het kader van de Overeenkomst – aan Opdrachtgever en/of Deelnemer

verstrekte of – in het kader van deze Overeenkomst – gebruikte producten, waaronder

begrepen maar niet beperkt tot testen, readers, rapporten, modellen, oefenmateriaal en

computerprogramma’s.

 2. Opdrachtgever en/of Deelnemer mag/mogen zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer geen gebruik maken van deze producten, waarop Opdrachtnemer rechthebbende is ten aanzien van de intellectuele eigendomsrechten, anders dan ten behoeve van deze opdracht.

 3. Opdrachtnemer is gerechtigd om de door de uitvoering van de werkzaamheden

verkregen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke

informatie ter kennis van derden wordt gebracht en mits niet te herleiden tot individuele

Opdrachtgevers c.q. Deelnemers.

 

Artikel 7: Honorarium en kosten

1. Het honorarium van Opdrachtnemer bestaat tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen

uit een vooraf bepaald vast bedrag per Overeenkomst dan wel per geleverde Dienst en/of kan

worden berekend op basis van tarieven per door de Opdrachtnemer gewerkte tijdseenheid.

2. Alle honoraria zijn exclusief heffingen van overheidswege zoals omzetbelasting (B.T.W.)

alsmede exclusief reis- en andere onkosten ten behoeve van Opdrachtgever gemaakt

waaronder begrepen maar niet beperkt tot declaraties van ingeschakelde derden.

3. Opdrachtnemer kan Opdrachtgever verzoeken om een redelijk voorschot te betalen in

verband met honoraria die Opdrachtgever verschuldigd is of zal worden en/of onkosten die ten behoeve van Opdrachtgever moeten worden gemaakt. Opdrachtnemer heeft wanneer door

hem een redelijk voorschot is gevraagd, het recht de uitvoering van de werkzaamheden op te

schorten tot het moment dat Opdrachtgever het voorschot aan Opdrachtnemer heeft betaald.

4. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor in overleg met Opdrachtgever jaarlijks de

overeengekomen honoraria aan te passen wegens wijziging van de algemene prijsindex en

wegens door de overheid opgelegde maatregelen.

 

Artikel 8: Betaling

1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum voor particuliere Opdrachtgevers en binnen 30 dagen na factuurdatum voor zakelijke Opdrachtgevers, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, verrekening of opschorting uit welke hoofde dan ook.

2. Na het verstrijken van de betalingstermijn is de Opdrachtgever in verzuim. De

Opdrachtgever is vanaf het moment van verzuim aan Opdrachtnemer over het opeisbare

bedrag een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan de wettelijke rente, te verhogen met administratiekosten die 10% bedragen van de openstaande facturen.

3. Ingeval er meerdere Opdrachtgevers zijn, is elke Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer

hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het totale factuurbedrag in geval de

werkzaamheden ten behoeve van al deze Opdrachtgevers zijn verricht.

4. Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter voldoening van in de eerste

plaats alle verschuldigde rente en kosten, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het

langst openstaan, zelfs al vermeldt Opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een

latere factuur.

 

Artikel 9: Incassokosten

1. Indien Opdrachtnemer invorderingsmaatregelen treft tegen Opdrachtgever, die in verzuim

is, komen de kosten verband houdend met die invordering ten laste van Opdrachtgever, welke

kosten gesteld worden op ten minste 10% van de openstaande facturen.

2. Onder deze kosten zijn begrepen de kosten van eventueel in te schakelen

incassobureaus, deurwaarders en/of advocaten.

 

Artikel 10: Aansprakelijkheid

1. Opdrachtnemer is tegenover Opdrachtgever en/of Deelnemer slechts aansprakelijk voor

schade ten gevolge van een ernstige toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de

Overeenkomst. Daarvan is sprake indien Opdrachtnemer niet de vereiste zorgvuldigheid en

deskundigheid in acht neemt bij de uitvoering van de Overeenkomst.

2. Indien, om welke reden dan ook, geen verzekeringsuitkering plaats vindt, is de

aansprakelijkheid van Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever en/of Deelnemer beperkt tot het

honorarium van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, met een maximum

van € 1.000,-.

3. Opdrachtnemer is niet gehouden tot vergoeding van indirecte schade geleden door

Opdrachtgever c.q. Deelnemer, waaronder begrepen maar niet beperkt tot gevolgschade,

gederfde winst en schade ten gevolge van bedrijfsstagnatie.

4. Opdrachtnemer zal bij de inschakeling van niet in haar organisatie werkzame derden

(zoals adviseurs, deskundigen of dienstverleners) de nodige zorgvuldigheid in acht nemen.

Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor ernstige tekortkomingen jegens Opdrachtgever c.q.

Deelnemer of voor eventuele fouten of tekortkomingen van deze derden. In zo’n geval is

Opdrachtgever verplicht de ingeschakelde derden zelf aansprakelijk te stellen en eventueel

geleden schade op deze derden te verhalen.

5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor door Opdrachtgever c.q. Deelnemer geleden

schade, van welke aard ook, indien Opdrachtnemer bij de uitvoering van haar opdracht is

uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze

onjuistheid of onvolledigheid voor Opdrachtnemer duidelijk kenbaar was of behoorde te zijn.

6. Opdrachtnemer ofwel door hem in te schakelen coaches of derden, die belast worden

met het begeleiden van Deelnemers, zullen geen middelen, methoden, technieken of instructies geven of gebruiken of situaties laten ontstaan die het vermogen van Deelnemer beperken of nadelig beïnvloeden bij het waarnemen, analyseren en beoordelen van voor de Deelnemer dreigend letsel, in welke vorm dan ook. Indien Deelnemer enig letsel zou oplopen, is Opdrachtnemer c.q. door hem in te schakelen coaches of derden, daarvoor op generlei wijze

aansprakelijk.

7. De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken (zoals schades en

rechtsvorderingen) van derde(n) die met de uitvoering van de Overeenkomst tussen

Opdrachtgever en Opdrachtnemer samenhangen, tenzij het betreft aanspraken te gevolge van

ernstige tekortkomingen van Opdrachtnemer.

 9. Indien Opdrachtgever en/of Deelnemer een eventuele vordering jegens Opdrachtnemer niet binnen 1 jaar na het ontdekken van de schade in rechte aanhangig heeft gemaakt, komt deze rechtsvordering na het verstrijken van het jaar te vervallen.

 

Artikel 11: Annuleringsvoorwaarden

1. Bij annulering door Opdrachtgever van trainingen en aanverwante werkzaamheden

binnen 5 werkdagen voor de aanvang van de betreffende activiteiten, dient Opdrachtgever

100% van de kosten van de geannuleerde uren c.q. van de overeengekomen hoofdsom te

betalen en bij annulering hiervan langer dan binnen 5 werkdagen hiervoor is Opdrachtgever 50% van de kosten van de geannuleerde uren c.q. van de overeengekomen hoofdsom

verschuldigd.

2. Bij annulering door Opdrachtgever van coaching en andere begeleidingstrajecten binnen

24 uur voor aanvang van de betreffende activiteit is Opdrachtgever 100% van de kosten van de geannuleerde uren c.q. van de overeengekomen hoofdsom verschuldigd, tussen 24 en 48 uur voor aanvang van de activiteiten 50% van deze kosten en bij annulering langer dan 48 uren voor aanvang van deze activiteiten maximaal 25%.

3. Opdrachtgever is 100% van de totaal overeengekomen hoofdsom verschuldigd indien hij,

ook zonder te annuleren, geen gebruik maakt van de overeengekomen Diensten van

Opdrachtnemer.

4. Annulering door Opdrachtgever dient bij aangetekend schrijven te geschieden.

 

Artikel 12: Beëindiging van de Overeenkomst

1. Opdrachtnemer is gerechtigd de Overeenkomst, met onmiddellijke ingang, zonder

rechterlijke tussenkomst, te beëindigen door middel van een aangetekende schriftelijke

kennisgeving hiervan aan Opdrachtgever, indien Opdrachtgever in gebreke blijft met voldoening van de door Opdrachtnemer verzonden factuur, binnen 14 dagen na schriftelijke aanmaning.

2. Opdrachtnemer is gerechtigd de Overeenkomst, met onmiddellijke ingang, zonder

gerechtelijke tussenkomst te beëindigen door middel van een aangetekende schriftelijke

kennisgeving hiervan aan Opdrachtgever, indien enige uit deze Overeenkomst voortvloeiende

verplichting binnen 14 dagen na schriftelijke aanmaning niet of niet behoorlijk alsnog wordt

nagekomen.

3. Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer kan de Overeenkomst met onmiddellijke ingang

door middel van een aangetekend schrijven beëindigen indien de ander in surseance van

betaling komt te verkeren of in staat van faillissement is verklaard.

 

Artikel 13: Geschillenbeslechting

1. Op alle Overeenkomsten en rechtshandelingen tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer

is Nederlands recht van toepassing.

2. Indien Opdrachtnemer en Opdrachtgever c.q. Deelnemer een geschil hebben voortvloeiend

uit deze overeenkomst, zijn zij gehouden eerst te trachten dit geschil in overleg op te lossen en

als dit niet lukt, gebruik te maken van mediation. Een mediator zal in onderling overleg worden aangewezen. De kosten van de mediator zullen bij helfte door partijen worden gedragen.

3. Indien ook mediation niet tot een oplossing van het geschil leidt, is de bevoegde

rechtelijke instantie waar Opdrachtnemer gevestigd is, bij uitsluiting bevoegd van het geschil

kennis te nemen.

 

Artikel 14: Slotbepaling

1. Indien een bepaling in deze algemene voorwaarden nietig is of mocht worden vernietigd, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepaling, zullen de Opdrachtnemer en de Opdrachtgever in overleg een nieuwe bepaling overeenkomen. Hierbij zal zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.

2. Opdrachtgever is niet gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst over te dragen zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtnemer.

3. Deze voorwaarden blijven van kracht indien de Opdrachtnemer van naam, rechtsvorm of eigenaar verandert.

4. Van toepassing is steeds de versie zoals die gold ten tijde van het totstandkomen van de rechtsbetrekking met Puur Vitaal Bewust.


Share by: